THiJARI
THiJARI adalah sebuah rangkaian perkhidmatan digital Tabung Haji yang mula beroperasi pada 5 Februari 2020. Ia merupakan platform dalam talian yang disediakan oleh TH untuk memudahkan pendeposit TH.
Perkhidmatan Yang Ditawarkan
Perkhidmatan yang ditawarkan dalam sistem aplikasi THiJARI di telefon bimbit adalah sama seperti laman web THiJARI kecuali Menu “Profil Saya”, “Akaun Kegemaran” dan “Penerimaan Tawaran Haji” iaitu:
1. Urusan Simpanan dan Pengeluaran
Pendeposit TH boleh melakukan:
- Semakan ringkasan, butiran akaun dan rekod transaksi, baki akaun, melakukan pindahan simpanan dari akaun TH ke akaun TH (akaun tanggungan dan pihak ketiga).
- Membuat pindahan simpanan dari akaun bank ke akaun TH melalui perkhidmatan FPX.
- Melakukan Pendaftaran, Penyelenggaraan dan Pembatalan Direct Debit melalui akaun bank ke akaun TH melalui perkhidmatan eMandate Direct Debit.
- Pengemaskinian profil juga boleh dilakukan.
- Penyata akaun boleh dimuat turun dan dicetak selain penetapan akaun kegemaran (favourite account).
- Pendeposit TH boleh membuat caruman potongan gaji bulanan yang boleh diagihkan kepada Pendeposit / Ahli Keluarga (Akaun TH yang aktif).
- Membolehkan pendeposit TH melakukan transaksi pindahan wang dari Akaun TH ke Akaun Bank sendiri sahaja melalui Permohonan Pindahan e-Telegrafik.
2. Pembukaan Akaun Baru (VAO)
Bakal pendeposit TH boleh membuka akaun baru TH untuk dewasa dan kanak-kanak bagi memudahkan urusan proses pembukaan akaun TH mereka.
3. Urusan Haji
Untuk mempermudahkan urusan Haji, pendeposit TH boleh:
- Membuat semakan status pendaftaran Haji dan memuat turun slip pendaftaran Haji.
- Bagi urusan tawaran Haji pula, surat tawaran, semakan status dan menjawab tawaran Haji boleh didapati di THiJARI.
- Pendeposit TH juga boleh menyemak dan memuat turun jadual penerbangan pergi dan balik.
- Bagi program Kursus Asas Haji, pendeposit boleh membuat semakan lokasi dan tarikh kursus di samping memuat turun nota Kursus Asas Haji.
- Pendeposit juga boleh membuat Rayuan Haji bagi memudahkan proses rayuan haji Video Tutorial Rayuan Haji Secara Dalam Talian.
- Melakukan pembayaran Dam & Qurban.
- Melakukan Sadaqah.
4. Penamaan/Pusaka/Hibah Amanah
Pendeposit TH boleh melakukan semakan status Penamaan / Hibah Amanah bagi akaun sendiri dan juga akaun anak, permohonan tuntutan pengeluaran Hibah Amanah dan permohonan pengeluaran Pusaka.
5. Kelab TaHa
Nombor keahlian baru Kelab TaHa boleh didapati di menu E-Kad keahlian dan tawaran-tawaran eksklusif untuk ahli Kelab TaHa boleh disemak di menu Rakan Kelab TaHa di THiJARI.
6. e-Borang
Pendeposit TH boleh mengisi Borang JP yang terdapat dalam menu eBorang pada “Landing Page” THiJARI bagi memudahkan urusan di kaunter TH. Terdapat sembilan (9) borang yang disediakan iaitu:
- JP005 – Borang Permohonan Pengeluaran Pusaka
- JP006 – Borang Akuan Waris Pengeluaran Pusaka
- JP008 – Borang Pertukaran Hak Penjagaan
- JP001 – Borang Permohonan Penutupan Akaun
- JP025 – Borang Jaminan Ganti Rugi
- JP028 – Borang Kebenaran Wakil Pendeposit Uzur Luar Premis (Dalam Kenderaan)
- JP037 – Borang Persetujuan Penjaga Pertukaran Akaun Kanak-Kanak Ke Dewasa
- Borang Penamaan & Borang Pengesahan Perhubungan Waris
THiJARI Laman Web Dan Aplikasi
Perbezaan fungsi bagi THiJARI laman web dan aplikasi telefon bimbit adalah seperti berikut:
No | Fungsi | Huraian | Laman Web THiJARI | Aplikasi THiJARI |
---|---|---|---|---|
1. | Pendaftaran | Pendaftaran Baru Pengguna THiJARI | ✓ | ✗ |
2. | Log Masuk | Log Masuk ID Pengguna dan Kata Laluan | ✓ | ✓ |
3. | Pembukaan Akaun TH | Pembukaan Akaun TH Dewasa | ✓ | ✓ |
4. | Akaun Kanak-kanak | Pembukaan Akaun TH Kanak-Kanak dan Permohonan Penukaran Status Akaun Kanak-Kanak Ke Akaun Dewasa | ✓ | ✓ |
5. | Log Masuk Cap Jari | Log Masuk Cap Jari atau 'Face ID' | ✗ | ✓ |
6. | Laman Utama | Memaparkan Nama Pendeposit, Status Haji, Ringkasan Akaun dan Pengumuman | ✓ | ✓ |
7. | Profil Saya | Kemaskini Butiran, Tukar Kata Laluan, Tukar Gambar Keselamatan, Penyelenggaraan Had Harian dan Pemberitahuan | ✓ | ✗ |
8. | Peti Surat | Pengumuman dari TH | ✓ | ✓ |
9. | Pengumuman | Memaparkan pengumuman atau berita yang berkenaan | ✓ | ✗ |
10. | Ringkasan Akaun | Memaparkan Baki Semasa, Sejarah Transaksi dan Penyata Akaun bagi Akaun Dewasa dan Kanak-kanak | ✓ | ✓ |
11. | Pindahan Simpanan TH | Pindahan Simpanan Antara Akaun TH, Pindahan Simpanan Antara Akaun Bank ke Akaun TH (Platform FPX), Pendaftaran Direct Debit, Penyelenggaraan Direct Debit dan Pembatalan Direct Debit Antara Akaun Bank ke Akaun TH (Platform eMandate Direct Debit) | ✓ | ✓ |
12. | Kegemaran | Daftar dan Papar Akaun Kegemaran | ✓ | ✗ |
13. | Perkhidmatan Haji | Pindahan Simpanan Antara Akaun TH, Pindahan Simpanan Antara Akaun Bank ke Akaun TH (Platform FPX), Pendaftaran Direct Debit, Penyelenggaraan Direct Debit dan Pembatalan Direct Debit Antara Akaun Bank ke Akaun TH (Platform eMandate Direct Debit) | ✓ | ✓ |
Menjawab Tawaran Haji | ✓ | ✗ | ||
14. | Kelab TaHa | E-Kad keahlian dan Rakan Kelab TaHa | ✓ | ✓ |
15. | Penamaan/Hibah Amanah | Papar Penamaan / Hibah Amanah | ✓ | ✓ |
16. | Qurban | Bayaran Qurban | ✓ | ✓ |
17. | Sadaqah | Bayaran Sadaqah | ✓ | ✓ |
18. | Agihan Potongan Gaji | Perkhidmatan caruman potongan gaji bulanan yang boleh diagihkan kepada Pendeposit / Ahli Keluarga (Akaun TH yang aktif) | ✓ | ✓ |
19. | Permohonan Pindahan e-Telegrafik | Transaksi pindahan wang dari Akaun TH ke Akaun Bank sendiri sahaja | ✓ | ✓ |
20. | e-Borang | Sembilan (9) Borang JP yang disediakan pada “Landing Page” THiJARI | ✓ | ✓ |
21. | Akses Saya | Pengguna THiJARI boleh memilih sama ada untuk mengakses / menyekat perkhidmatan PINDAHAN dana | ✓ | ✓ |
22. | Dashboard Saya | Perkhidmatan yang menyediakan “snapshot” transaksi Deposit, Pengeluaran dan Agihan Keuntungan | ✓ | ✓ |
23. | Permohonan Tuntutan Hibah Amanah | Melakukan Permohonanan Tuntutan Hibah Amanah Dan Semakan Status Permohonan | ✓ | ✓ |
24. | Permohonan Tuntutan Pusaka | Melakukan Permohonanan Tuntutan Pusaka Dan Semakan Status Permohonan | ✓ | ✓ |
Cara-cara Penggunaan THiJARI
Pendeposit perlu memastikan mereka telah mengemaskini semua butiran peribadi (termasuk maklumat nombor telefon bimbit) di kaunter TH. Nombor pengesahan (TAC) akan dihantar melalui nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan. Pendeposit TH diminta memastikan nombor telefon bimbit yang betul bagi mengelakkan masalah semasa proses log masuk sistem THiJARI.
Bagi mereka yang telah mengemaskini maklumat, capaian ke perkhidmatan ini boleh dibuat melalui www.thijari.com.my tanpa perlu ke kaunter TH. Tiga langkah mudah bagi menggunakan THiJARI:
- Dapatkan capaian melalui www.thijari.com.my (telefon pintar / komputer / laptop dan lain-lain)
- Pendeposit hanya perlu memasukkan nombor kad pengenalan dan nombor akaun TH.
- Pendeposit perlu memasukkan nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan. Pendeposit diminta untuk memasukkan maklumat peribadi. Sebaik selesai, pendeposit boleh mula menggunakan perkhidmatan THiJARI.
Muat turun brosur pendaftaran THiJARI dalam bentuk .PDF di sini.
Cara-cara Muat Turun Aplikasi THiJARI
Aplikasi Tabung Haji ini telah direka bentuk semula dengan rupa yang lebih menarik, pelayaran yang lebih mudah dan keselamatan yang dipertingkatkan bagi memberi perkhidmatan yang terbaik kepada para pendeposit kami.
Untuk memuat turun aplikasi THiJARI:
Play Store (Pengguna Android):
- Sila taip “Tabung Haji” di ruang carian.
- Tekan “Tabung Haji”.
- Tekan butang “Install” untuk muat turun.
- Anda sudah boleh menggunakan aplikasi THiJARI.
App Store (Pengguna iOS):
- Sila taip “Tabung Haji” di ruang carian.
- Tekan “Tabung Haji”.
- Tekan butang “Install” untuk muat turun.
- Anda sudah boleh menggunakan aplikasi THiJARI.
Pendeposit perlu memastikan mereka telah mendaftar akaun THiJARI terlebih dahulu di laman web THiJARI sebelum menggunakan aplikasi THiJARI. Untuk mendaftar, sila ke laman sesawang www.thijari.com.my.
Kenyataan Akhbar
Untuk kenyataan akhbar berkaitan THiJARI, sila muat turun disini.
Soalan Lazim
Pertanyaan Lanjut
Sebarang kemusykilan dan pertanyaan lanjut berkaitan THiJARI, sila kunjungi Pejabat Cawangan TH yang berdekatan atau hubungi:
Tabung Haji Contact Centre (THCC)
Telefon : +603 - 6207 1919
E-mel : th-info@lth.gov.my
Waktu Operasi : 8:00 pagi - 6:30 petang
(Beroperasi pada hari Isnin hingga Ahad. Kecuali pada cuti umum mengikut Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur)