Sumbangan
Pada setiap tahun, TH memperuntukkan sejumlah besar sumbangan untuk perlaksanaan inisiatif CSR bukan-zakat dalam usaha berkongsi kejayaan yang diperolehi hasil sokongan dan kepercayaan pendeposit dan pihak berkepentingan. Sumbangan disalurkan untuk pelbagai keperluan seperti pendidikan, kesihatan dan sebagainya.
Tanggungan Kos Haji
Pelaburan CSR yang terbesar dan terpenting ialah peruntukan Tanggungan Kos Haji untuk Jemaah Haji Muassasah pertama kali pada setiap tahun. Pemberian tanggungan ini telah membantu bayaran haji seorang jemaah pada RM10,980 (Kumpulan B40) dan RM12,980 (Kumpulan Bukan B40) walaupun kos haji sebenar bagi setiap seorang jemaah terus meningkat setiap tahun.
Sejak 2001, Tanggungan Kos Haji ini merupakan sebagai salah satu usaha TH menjaga kebajikan Jemaah Haji Malaysia. Pemberian tanggungan ini merangkumi kos operasi haji di Malaysia dan di Tanah Suci. Selain itu, TH juga memperuntukkan sebahagian besar perbelanjaan untuk menampung operasi sokongan haji yang merangkumi bimbingan haji, khidmat rawatan dan kewangan serta khidmat petugas haji.
Tabung Was'ul Khair Tetamu Allah
TH juga melaksanakan inisiatif 'Tabung Was'ul Khair Tetamu Allah' yang bertujuan membiayai sebahagian daripada jumlah bayaran haji bagi jemaah haji yang memenuhi kesemua syarat-syarat permohonan dan terpilih untuk menunaikan haji tetapi mengalami masalah kewangan untuk membuat bayaran haji mereka.
Sumber utama dana ini adalah daripada sumbangan TH dan individu-individu lain.
Kelab TaHa
Kelab TaHa telah ditubuhkan pada 10 April 2008 dan dijenamakan semula pada 13 Mac 2021 yang memberi keahlian secara automatik kepada semua pendeposit berumur 17 tahun ke bawah. Penjenamaan semula ini bertujuan memberi peluang kepada semua pendeposit muda TH untuk menikmati manfaat daripada program Kelab TaHa dan menarik minat mereka untuk mula menabung dari usia muda. Ini akan memberikan mereka asas kukuh ke arah perancangan kewangan yang lebih mantap pada masa hadapan dan membuka peluang untuk mereka menunaikan haji pada usia muda. Selain itu, ahli-ahli Kelab TaHa juga mendapat manfaat daripada pelbagai program dan aktiviti akademik sepanjang tahun. Di antara aktiviti yang dianjurkan ialah Seminar Peperiksaan, Kem Bahasa Inggeris, dan Kem Motivasi. Aktiviti-aktiviti yang dianjurkan bertujuan menerapkan nilai-nilai murni dan pengetahuan pendidikan bagi membantu meningkatkan kecemerlangan akademik para pelajar.
Selain itu, Kem Bahasa Inggeris juga dijalankan bagi membantu memperbaiki penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan ahli-ahli Kelab TaHa. Seminar Peperiksaan ditaja dan dibiaya sepenuhnya oleh TH dalam misi untuk meningkatkan prestasi akademik para pelajar terbabit. Selain kecemerlangan akademik, aktiviti-aktiviti ini juga menyediakan modul-modul pembinaan karakter bagi membantu membangunkan kumpulan bakat-bakat berkaliber dalam komuniti.
Untuk maklumat lanjut berkaitan Kelab TaHa, sila klik disini atau boleh hubungi Bahagian Khidmat Pelanggan TH di talian +603-2054 2334/ +603 2054 2441/ +603-2054 2497.
Sahabat Korporat
Program Sahabat Korporat adalah satu program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) yang dilaksanakan TH setiap tahun. Ia khusus untuk membantu memudahkan dan meringankan beban jemaah haji Malaysia dalam membuat persediaan kelengkapan barangan keperluan untuk kegunaan ketika menunaikan ibadah haji di Tanah Suci.
Melalui program ini, TH bekerjasama dengan pelbagai institusi korporat, swasta, dan persendirian untuk menunaikan tanggungjawab CSR secara kolektif untuk kebajikan dan manfaat jemaah haji negara.
Dirintis sejak tahun 1980an, Program Sahabat Korporat turut berperanan sebagai medium publisiti dan promosi untuk syarikat-syarikat mengenengahkan jenama serta produk kepada jemaah haji dan masyarakat umum.
Sumbangan yang diterima termasuk beg, barangan perubatan, buku panduan ibadat haji, kit penjagaan oral dan ubat-ubatan.
Sekiranya ada agensi atau syarikat yang berminat untuk menjadi Sahabat Korporat TH, sila hubungi :
Komunikasi Korporat,
Lembaga Tabung Haji
Lana Mahbob
Penolong Pengurus Besar (Penjenamaan Korporat)
E-mel : lana.mahbob@lth.gov.my
Ekma Faroza Kamarudin
Pengurus Kanan (Tanggungjawab Korporat)
E-mel : ekma@lth.gov.my