KUALA LUMPUR, 24 Disember 2021 – Lembaga Tabung Haji (TH) dan anak-anak syarikatnya telah menyumbang bantuan kewangan, makanan dan khidmat pembersihan secara sukarela kepada rakyat Malaysia yang terjejas akibat bencana banjir.
“Pada masa ini, aspek kebajikan kakitangan dan keluarga pastinya menjadi keutamaan kami. Lebih 280 kakitangan di seluruh Kumpulan TH sedang menerima bantuan segera. Pada masa yang sama, kami juga sedang melakukan sebaik mungkin untuk membantu rakyat Malaysia secara langsung atau menerusi rakan strategik dan NGO,” kata Dato’ Sri Amrin Awaluddin, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TH.
TH memperuntukkan sejumlah RM 1.6 juta untuk bantuan banjir di seluruh negara dan akan diagihkan secara langsung atau melalui rakan strategik dan NGO. Sejajar dengan itu juga, TH telah melancarkan kempen derma dalaman dan menggerakkan para sukarelawannya untuk membantu kakitangan yang terjejas di Selangor, Pahang dan Melaka.
Selain itu, TH turut berganding bahu dengan bekerjasama bersama agensi seliaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) seperti JAKIM bagi meringankan beban mangsa banjir melalui kumpulan sukarelawan Skuad Musa'adah dan dengan menyumbang pelbagai bentuk bantuan seperti keperluan asas, bekalan makanan, dan penginapan sementara.
Kumpulan TH yang terdiri daripada Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB), Movenpick Hotel and Convention Centre KLIA, Syarikat Takaful Malaysia Keluarga Berhad (Takaful Malaysia), TH Properties Sdn. Bhd., TH Hotel & Residence (THHR), TH Travel & Services (THTS), Theta EDGE Berhad (Theta) dan TH Plantations Berhad turut menyalurkan bantuan yang diperlukan oleh para kakitangan, pelanggan dan orang ramai yang terjejas.
TH Properties mengambil inisiatif dengan menyediakan bantuan kewangan untuk setiap kakitangan mereka yang terjejas manakala THHR menyediakan 12 bilik hotel (berserta makanan) di Kelana Jaya bagi menempatkan kakitangan yang terjejas dan ahli keluarga mereka.
THTS pula menawarkan bantuan kewangan dan khidmat pembersihan di rumah kakitangannya yang terjejas. Manakala Theta menyumbang bantuan kewangan untuk setiap kakitangannya yang terjejas sebagai bantuan pasca banjir dan turut menggerakkan kakitangannya sebagai sukarelawan.
BIMB telah melancarkan Bantuan Prihatin Banjir yang bertujuan membantu individu dan rakan perniagaan sedia ada dengan kemudahan pembayaran balik pembiayaan sekiranya mereka terkesan akibat banjir. BIMB turut memperuntukkan RM420,000 sebagai sebahagian usaha bantuan banjir mereka dan telah mengagihkan bantuan segera ke PPS SK Bukit Changgang, Hulu Langat selain dibantu para sukarelawannya. Seterusnya, BIMB akan meneruskan misi bantuan banjir ke kawasan terjejas di negeri Pahang.
Selain itu, Hotel Movenpick dan Pusat Konvensyen KLIA telah membantu seramai 200 orang mangsa banjir dengan penyediaan makan tengah hari dan malam selama dua hari.
Manakala, Takaful Malaysia menawarkan perkhidmatan tunda percuma kepada para pelanggan yang terjejas akibat banjir, dan sebagai sebahagian daripada inisiatifnya untuk mempercepatkan proses tuntutan pelanggan yang terjejas banjir dengan perlindungan Bahaya Khas, Takaful Malaysia telah mengetepikan sementara tuntutan laporan polis sebagai keperluan proses. Ini adalah berkuat kuasa serta merta sehingga diberitahu kelak.