KUALA LUMPUR, 29 Oktober 2014: Lembaga Tabung Haji (TH) akan membuka operasi kaunter perkhidmatan pada hari sabtu pertama setiap bulan di tiga puluh tiga (33) cawangan terpilih, bermula pada Sabtu, 1 November 2014.
Perkhidmatan kaunter ini diharap dapat membantu memudahkan orang ramai berurusan di TH. Pembukaan kaunter-kaunter ini juga bertujuan mempertingkatkan kualiti perkhidmatan TH kepada masyarakat sejajar dengan hasrat, “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”.
Tuan Haji Adi Azuan Abdul Ghani, Pemangku Ketua Pegawai Operasi TH berkata, “Perkhidmatan ini diadakan bagi memberi peluang kepada orang ramai yang tidak berkesempatan untuk berurusan pada hari-hari bekerja biasa. Menyedari hakikat itu, perkhidmatan pada hari sabtu pertama setiap bulan ini diharap dapat memberi lebih kemudahan, nilai tambah dan ruang kepada para pendeposit untuk berurusan di TH”.
Waktu operasi bagi perkhidmatan di semua kaunter cawangan terlibat adalah bermula jam 9.00 pagi sehingga 12.30 tengahari. Perkhidmatan yang ditawarkan merangkumi urusan simpanan, pengeluaran, mengemaskini akaun, pendaftaran haji dan sebagainya. Senarai penuh cawangan terlibat adalah seperti di Lampiran.
Selain perkhidmatan ini, TH juga telah menjalinkan kerjasama dengan rakan strategiknya iaitu Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB), Bank Kerjasama Rakyat Malaysia (Bank Rakyat) dan Maybank Islamic. Bank-bank ini menyediakan kemudahan transaksi perbankan elektronik bagi urusan simpanan dan
pengeluaran melalui 6,000 mesin ATM (Auto Teller Machine) dan CDM (Cash Deposit Machine). Malah perkhidmatan TH juga boleh diperolehi di kaunterkaunter BIMB dan Bank Rakyat.
TH juga beroperasi di enam (6) Pusat Transformasi Bandar/ Urban Tranformation Center (UTC) iaitu di UTC Kedah (Bangunan MBAS, Alor Star), UTC Perak (Bangunan UTC, Ipoh), UTC Melaka (Bangunan UTC, Melaka), UTC Johor (Kotaraya, Johor Bharu), UTC Pahang (Bangunan UTC, Kuantan) dan UTC Sarawak (Jalan Padungan, Kuching). Waktu operasi kaunter bermula jam 8.30 pagi sehingga 9.30 malam dan dibuka tujuh (7) hari seminggu.
Sebagai langkah meningkatkan kualiti perkhidmatan yang berterusan kepada pelanggan, TH akan sentiasa mengambil perhatian terhadap segala maklumbalas daripada pelanggan dari masa ke semasa.
Para pendeposit yang mempunyai sebarang pertanyaan berkaitan perkhidmatan TH, sila berhubung terus dengan TH Contact Centre (THCC) di talian 03 - 6207 1919 atau emel kepada th-info@lth.gov.my.
-Tamat-