SEPANG, 24 JUN 2024 – Kumpulan jemaah haji Malaysia pertama telah tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 9.10 malam hari ini menandakan bermulanya operasi haji fasa kedua untuk Musim Haji 1445H/2024M bagi menyambut kepulangan jemaah haji ke tanah air.
Kumpulan yang terdiri daripada 284 orang jemaah negeri Kedah dan Kelantan itu berlepas daripada Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdul Aziz, Jeddah pada jam 6.40 pagi (waktu Arab Saudi) hari yang sama menaiki pesawat AMAL by Malaysia Airlines (MH 8251).
Yang Berhormat Senator Dato’ Setia Dr. Mohd Na’im Mokhtar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) bersama Pengerusi Lembaga Tabung Haji (TH), Tan Sri Abdul Rashid Hussain serta Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Syed Hamadah Syed Othman hadir untuk menyambut ketibaan kumpulan pertama jemaah tersebut di KLIA.
Dato’ Setia Dr. Mohd Na’im merakamkan rasa kesyukuran dan amat berpuas hati dengan komitmen TH dalam memastikan kelancaran segala urusan proses haji bagi tahun ini.
“Alhamdulillah operasi haji bagi tahun 1445H/2024M telah sampai ke penghujungnya dan setinggi-tinggi kesyukuran juga kerana operasi haji kali ini telah dapat dilaksanakan dengan tertib dan jayanya. Walaupun menghadapi beberapa keadaan yang amat mencabar seperti keadaan cuaca panas terik, namun kesemua para jemaah tetap dapat melaksanakan ibadat dengan selamat, teratur dan mempamerkan tahap disiplin yang tinggi,” jelas beliau.
“Tahniah dan syabas saya ucapkan kepada TH kerana sekali lagi telah meletakkan sepenuh komitmen dalam menyampaikan perkhidmatan bermutu tinggi dan tatakelola pengurusan yang amat cekap dengan pelbagai penambahbaikan demi kelancaran dan keselesaan ibadah para jemaah negara,” kata beliau.
“Kesungguhan yang dipamerkan oleh TH ini juga terbukti dengan pengiktirafan oleh Kerajaan Arab Saudi melalui Anugerah Labbaittom bagi kategori kepuasan tertinggi dalam perkhidmatan buat kali ketiga berturut-turut baru-baru ini. Bagi pihak Kerajaan Malaysia, saya mengucapkan terima kasih kepada TH, agensiagensi kerajaan, badan korporat, para dhuyufurrahman dan semua pihak yang telah membantu secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan operasi haji kali ini dan semoga amal kebajikan ini mendapat keberkatan di sisi Allah SWT,” tambah beliau lagi.
Syed Hamadah berkata TH akan sentiasa berusaha untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada para jemaah haji negara dan membuat penilaian teliti bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan bagi musim haji akan datang.
“Matlamat dan objektif yang digariskan untuk operasi haji kali ini telah berjaya dicapai di mana antaranya TH telah membantu menyelaraskan supaya hampir kesemua jemaah haji dapat melaksanakan wuquf di Arafah pada 9 Zulhijjah dan ini bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW dalam riwayat At-Tirmizi, haji itu adalah Arafah,” kata beliau.
Selain itu, beliau juga menjelaskan 71 jemaah haji yang mengalami masalah kesihatan dan terlantar di Pusat Rawatan TH turut dibawa berwuquf di Arafah menggunakan lapan buah bas yang diubahsuai melalui program Safari Wuquf supaya mereka dapat menyempurnakan rukun haji yang kedua itu.
“TH sememangnya komited dalam usaha untuk memastikan keselesaan dan keselamatan para jemaah terjamin sepanjang melaksanakan ibadah haji. Alhamdulillah atas beberapa pembaharuan dan inisiatif yang diambil telah memungkinkan operasi haji kali ini berjalan dengan lancar dan tiada sebarang insiden tidak diingini berlaku,” tambah beliau.
“Operasi haji setiap tahun memberi pengalaman yang berbeza dan TH sentiasa mengambil inisiatif untuk penambahbaikan dalam sesi pascanilai yang akan diadakan sejurus selesai musim haji nanti. Pengiktirafan Anugerah Labbaittom yang diterima juga menjadi pemangkin buat TH untuk sentiasa mencari ruang inovasi dalam menyedia dan memberikan perkhidmatan yang terbaik pada setiap tahun,” kata beliau.
Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi, Syarikat Mashariq serta semua agensi yang terlibat di dalam operasi haji di tanah air dan tanah suci antaranya pasukan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang sentiasa gigih menggembleng tenaga dalam memastikan kesihatan para jemaah terjaga sebaiknya.
“TH juga amat berterima kasih kepada Jabatan Kastam, Imigresen, Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) serta semua agensi yang turut sama berganding bahu menabur khidmat bakti dalam melancarkan urusan serta pergerakan operasi haji tahun ini. Terima kasih juga kepada barisan jemaah haji sukarelawan, Sahabat Maktab yang telah banyak membantu pengurusan jemaah di tanah suci,” ujar beliau lagi.
Sebanyak 100 penerbangan sewa khas disediakan oleh AMAL by Malaysia Airlines dan Saudia Airlines bagi membawa kesemua jemaah haji pulang ke tanah air bermula 24 Jun dan penerbangan terakhir dijadualkan pada Sabtu, 20 Julai ini.
-TAMAT-